Prof. Dr. Matheus de Souza Lima Ribeiro

Prof. Mateus Ribeiro Ícone E-mail  mslima.ribeiro@gmail.com

Tenho formação em ecologia pela Universidade Federal de Goiás - UFG e atualmente sou professor na UFG, campus Jataí. Meus interesses em pesquisa são diversos e abrangem amplas questões paleobiológicas e biogeográficas. Ultimamente eu tenho focado em analisar os efeitos das mudanças climáticas sobre os padrões de extinção, especiação (diversificação) e riqueza de espécies no passado geológico, integrando modelos ecológicos, dados fósseis e simulações paleoclimáticas. Além de entender o passado, essa abordagem integrada é ainda um excelente parque temático para desenvolver modelos teóricos mais eficientes. A abrangência dessas questões conectadas na linha do tempo me rendeu o honroso Prêmio Capes de Tese da área Biodiversidade em 2014.

Climatic changes can drive the loss of genetic diversity in a Neotropical savanna tree species. Global Change Biology. (2017).

Fossil record improves biodiversity risk assessment under future climate change scenarios. Diversity and Distributions. (2017).

Two sides of a coin: Effects of climate change on the native and non-native distribution of Colossoma macropomum in South America. PLoS One. (2017).

Evaluating the Effectiveness of Brazilian Protected Areas Under Climate Change. Tropical Conservation Science. (2017).

Demographic stability and high historical connectivity explain the diversity of a savanna tree species in the Quaternary. Annals of Botany. (2017).

Climate change, human overkill and the extinction of megafauna: a macroecological approach based on pattern-oriented modeling. Evolutionary Ecology Research. (2017).

De volta ao passado: revisitando a história biogeográfica das florestas neotropicais úmidas. Oecologia Australis. (2016).

Spatial autocorrelation analysis and ecological niche modelling allows inference of range dynamics driving the population genetic structure of a Neotropical savanna tree. Journal of Biogeography. (2016).

A large historical refugium explains spatial patterns of genetic diversity in a Neotropical savanna tree species. Annals of Botany. (2016).

Coalescent Simulation and Paleodistribution Modeling for Tabebuia rosealba Do Not Support South American Dry Forest Refugia Hypothesis. Plos One. (2016).

Pollination mode and mating system explain patterns in genetic differentiation in Neotropical plants. Plos One. (2016).

Demographical history and palaeodistribution modelling show range shift towards Amazon Basin for a Neotropical tree species in the LGM. BMC Evolutionary Biology. (2016).

- Biogeografia

- Paleontologia

- Ecologia de Populações

- Modelos de nicho e distribuição de espécies (PPG Ecologia e Evolução/ICB/UFG)