Dr. Francisco Diogo Rocha Sousa

Prof. Dr. Francisco Diogo Rocha Sousa Ícone E-mail  fdiogo.rs@gmail.com

Graduado em licenciatura no curso de Ciências Biológicas pela Universidade Católica de Brasília. Mestre em Ecologia pela Universidade de Brasília e Doutor em Biodiversidade Animal pela Universidade Federal de Santa Maria. Tem experiência em zoologia, com ênfase em taxonomia, sistemática de cladóceros límnicos. Também tem experiência em ecologia aquática, atuando em limnologia e em ecologia de comunidades com ênfase no estudo da diversidade de animais do planctôn e de ambientes lênticos rasos. Têm interesse no estudo da ecologia, taxonomia e sistemática de grandes branquiópodos límnicos pertencentes aos taxa Laevicaudata, Spinicaudata e Cyclestherida (Clam Shrimps-Conchostraca).

- The amazing diversity of the genus Monospilus Sars, 1862 (Crustacea: Branchiopoda: Aloninae) in South America. Zootaxa. (2017).

- An update for cladoceran fauna (Crustacea, Branchiopoda) from Lake Paranoá, Central Brazil, with the first description of a male of Leydigiopsis ornata Daday, 1905. Nauplius. (2017).

- Predicting the invasive potential of the cladoceran Daphnia lumholtzi Sars, 1885 (Crustacea: Cladocera: Daphniidae) in the Neotropics: are generalists threatened and relicts protected by their life-history traits? Journal of Limnology. (2017).

- Biodiversity in Pristine Wetlands of Central Brazil: a Multi-Taxonomic Approach. Wetlands. (2017).

- Position of the dentifera-group in the Coronatella-branch and its relocation to a new genus: Magnospina gen. n. (Crustacea, Chydoridae, Aloninae). ZooKeys. (2016).

- Dormant propagule banks of aquatic invertebrates in ponds invaded by exotic pine species in southern Brazil. Marine and Freshwater Research. (2016).

- New findings of Hexalona-branch representatives in Brazil, with a description of gen. nov. (Crustacea: Anomopoda: Aloninae). Journal of Natural History. (2016).

- Description of the male of Coronatella paulinae (Crustacea, Branchiopoda, Chydoridae) with an identification key for the genus based on the male morphology. Nauplius. (2016).

- Zoologia dos Invertebrados I

- Zoologia dos Invertebrados II

- Biologia da Conservação

Projetos em andamento

Cerrados do Planalto Central: Estrutura, dinâmica e processos ecológicos - Ecossistemas Aquáticos: Estrutura de comunidades, biomonitoramento, qualidade da água e sedimentos -PELD fase 3.
À serviço da Biodiversidade: ferramentas múltiplas para acessar a biota aquática do Cerrado.
Avaliação nacional do estado da arte da biodiversidade e dos serviços ecossistêmicos nos moldes da Plataforma Intergovernamental em Biodiversidade e Serviços Ecossistêmicos (IPBES)